Društvo

Analiza GA: Vojsku nije trebalo angažovati prije uvođenja vanrednog stanja

Građanska alijansa smatra da se, imajuću i vidu atmosferu straha, veliki broj pripadnika Uprave policije (najviše po
glavi stanovika u Evropi), Vojska nije trebala angažovati u borbi protiv koronavirusa, već je za njen angažman trebalo sačekati eventualno uvođenja vanrednog stanja.

U analizi GA se navodi da Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti ne spominje Vojsku Crne Gore među subjektima koji učestvuju u obezbjeđivanju i sprovođenju zaštite stanovništva od zaraznih bolesti.

“S druge strane, Zakon o zaštiti i spašavanju koji je takođe značajan za otkrivanje i sprječavanje nastajanja opasnosti, kao i ublažavanja i otklanjanja posljedica epidemija spominje učešće Vojske, ali na nedovoljno jasan i precizan način”, ističe se u analizi GA.

Najprije, objašnjavaju, primjenjivost Zakona o zaštiti i spašavanju na otkrivanje, sprječavanje, ublažavanje i otklanjanja posljedica epidemija jasno proizilazi iz zakonskog sadržaja.

“Prije svega, potrebno je istaći da Zakon o zaštiti i spašavanju propušta da spomene vojsku među subjektima koji su nadležni za sprovođenje zaštite i spašavanja. Nadležnost sprovođenja zaštite i spašavanja povjerena je: državnim organima, organima državne uprave, jedinicama lokalne samouprave, privrednim društvima, preduzetnicima i drugim pravnim i fizičkim licima. Ovaj zakon ističe se pojačane aktivnosti i postupanja sprovode samo u slučaju vanrednog stanja”, navodi GA.

Kako su istakli u analizi, zakon precizno navodi organe koji su u redovnim okolnostima, jedini nadležni za sprovođenje zaštite i spašavanja, dakle ne i Vojska Crne Gore.

“Ukoliko je moguće učešće Vojske u redovnim okolnostima, dakle nezavisno od vanrednog stanja, najispravnije bi bilo da se to i zakonski precizira”, navodi GA.

Ovaj zakon dalje otvara nedoumice u pogledu učešća Vojske Crne Gore u aktivnostima zaštite i spašavanja jer će učešće vojske obezbediti Ministarstvo odbrane “kada se aktivnostima učesnika i sredstvima opštine i operativnih jedinica za zaštitu i spašavanje propisanim ovim zakonom ne može u potpunosti obezbijediti zaštita i spašavanje izazvano različitim nesrećama.

“Nedorečenost se ogleda u tome što nije jasno da li se mogućnost učešća Vojske CG vezuje isključivo za vanredno stanje. U prilog mogućnosti učešća Vojske u pružanju pomoći u zaštiti i spašavanju jedino u vanrednom stanju govori činjenica da je ovo pitanje normirano u okviru glave koja nosi naziv Vanredno stanje. Dalje, ukoliko je zakondavac imao namjeru da predvidi mogućnost učešća Vojske u pružanju pomoći u zaštiti i spašavanju i u situacijama kada vanredno stanje nije proglašeno trebalo je to da izričito i predvidi”, ukazuju u GA.

Prema njihovoj analizi, nedorečenost zakonskog teksta se dalje ogleda i u tome što se nigdje ne spominje eksplicitno niti termin vanredno stanje, kao ni eventualna mogućnost učešća Vojske van vanrednog stanja.

“Konačno, suprotnom tumačenju ide u prilog to to što “organ državne uprave nadležan za poslove odbrane obezbjeđuje učešće Vojske Crne Gore na zahtjev rukovodioca operativnog štaba za zaštitu i spašavanje”. Iz naknadnih odredbi zakona, jasno proizilazi da se nadležnosti pomenutog operativnog štaba ne vezuju isključivo za vanredno stanje”, navode u GA.

Umjesto toga, operativni štab je nadležan i za procenjivanje stepena ugrožnosti i mogućnosti nastanka vanrednog stanja.

“Upravo ova široka nadležnost operativnog štaba dodatno produbljuje dilemu da li je zakonodavac smatrao da je moguće učešće Vojske u pomenutim aktivnostima i prije nastupanja vanrednog stanja”, navode u GA.

Prema navodima GA, ukoliko je bila namjera zakonodavca da ovlasti Vojsku da učestvuje u pomenutim aktivnostima nezavisno od postojanja proglašenog vanrednog stanja (koje istovremeno implicira ograničenja pojedinih ljudskih prava) morao je to mnogo jasnije normirati zakonskim aktom kako bi se zadovoljili zahtjevi pravne sigurnosti i transparentnosti.

GA ističe i da su podjednako neprecizne, po pitanju angažovanja vojske u ovoj situaciji, i norme Zakona o vojsci
Crne Gore, dok Ustav ne tretira ovo konkretno pitanje.

“Ustav ovlašćuje Predsjednika Crne Gore, da na osnovu odluka Savjeta za bezbjednost i odbranu komanduje vojskom. Ustav Crne Gore, kao i Zakon o vojsci ne definišu konkretna ovlašćenja vojske u miru. Ovlašćenja su
postavljenja široko, kroz mogućnost uvođenja mjera pripravnosti koje je moguće i u miru, tj. bez uvođenja vanrednog stanja. Konkretno, za uvođenje mjera pripravnosti ovlašćen je Predsednik CG, po odluci Savjeta za bezbjednost i odbranu”, ističu u GA.

Pripravnost vojske definisana je zakonom, kao “preduzimanje neophodnih mobilizacijskih, organizacionih, bezbjednosnih, komandnih i drugih mjera radi angažovanja Vojske u miru, uslovima ratnog ili vanrednog stanja.”

“Međutim, da bi se preduzele mjere pripravnosti, zakon nalaže Ministarstvu odbrane donošenje plana pripravnosti. Poslove koji se tiču upotrebe vojske vrši Ministarstvo odbrane, u skladu sa Zakonom o vojsci. Međutim, nije konkretizovano šta se podrazumijeva pod terminom “upotreba”. Isti zakon daje ovlašćenja Ministru odbrane da obezbjeđuje izvršavanje odluka o komandovanju Vojskom, kao i da donosi odluke o upotrebi Vojske u drugim aktivnostima u zemlji. Jednako, nema objašnjenja termina “druge aktivnosti”, objašnjavaju u GA.

Nije precizirano ni u kom slučaju i po čijoj naredbi vojna policija može obezbeđivati određene objekte.

“Ipak, vojnoj policiji dato je ovlašćenje da utvrđuje identitet lica koja ulaze u objekat koji obezbjeđuje”, ističu u GA.

Prema njihovim riječima, strateški dokument koji se bavi pitanjem vanrednih situacija, Nacionalna strategija za vanredne situacije, prepoznaje potrebu za učešćem vojske u određenim vanrednim sitacijama, ali takođe nedovoljno jasno.

“Naime, angažovanje vojske je predviđeno u akcijama spašavanja od požara i u situacijama poput poplava, zemljotresa, rušenja objekata i sl. kada se na pomoć pripadnika vojske računa, kako zbog organizovanosti njihovih jedinica tako i zbog opremljenosti odgovarajućom tehnikom. Pritom i ova strategija pojašnjava da se na ovu pomoć računa po tradiciji, i otvara niz pitanja “ko treba i od koga da traži angažovanje ovih jedinica, gdje su locirane jedinice sposobne da pruže pomoć, ko snosi troškove angažovanja“. Konkretna uloga i odgovornosti vojske u slučaju vanrednih situacija nisu precizirani, niti je Ministarstvo odbrane jedna od institucja čija se uloga i kapaciteti u vanrednim situacijama definišu ovom strategijom”, ukazuju u GA.

Iz svega izloženog, GA zaključuje da normativni okvir u oblasti angažovanja vojske u civilne svrhe treba znatno unaprijediti.

“Ovako važno pitanje ne smije biti prepušteno slobodnom tumačenju nepreciznih i neusaglašenih zakonskih odredbi. Sa druge strane, imajuću i vidu atmosferu straha, veliki broj pripadnika Uprave policije (najviše po glavi stanovika u Evropi), smatramo da se Vojska nije trebala angažovati, već je za njen angažman trebalo sačekati eventualno uvođenja vanrednog stanja”, ističu u GA

Kako su naglasili, u trenutnoj situaciji, uz ovako široku normativnu postavku i nedovoljno jasna zakonska ovlašćenja, dužnost je Savjeta za bezbjednost, Ministarstva odbrane ili Nacionalnog koordinacionog tijela za zarazne bolesti da građanima pruže jasne informacije o potrebi upotrebe vojske i njenim ovlašćenjima.

“Odsustvo komunikacije sa građanima može dovesti do stvaranja panike i straha koja u ovim uslovima nije svrsishodna”, zakjučuje se u analizi.

S.Đ.

NAJNOVIJI NAJSTARIJI POPULARNI
Mila K
Gost
Mila K

Jel ovo odrađuju neki ukriveni zadatak od čiko Orava, koji sad mora da odradi sve da sačuva Vladu CG kako bi sačuvao svoju činovničku platu?

Mila K
Gost
Mila K

Šta je ovo, šta se ovi petljaju u sve, a iz aviona se vidi koliko podržavaju Vladu CG?

jelena
Gost
jelena

veljko:*💟💗💝💑❤️💖💟💗💝

Mirjana
Gost
Mirjana

Ovih NVO je preko glave.Nasao se sada da pametuje.Sto se nijesi prijavio nedje da volontiras,a ne da kritikujes u ovakvoj situaciji.

Velimir
Gost
Velimir

Prvo:
Vas sve NVO Treba ugasit ili makar vam zabraniti rad dok traje ovo zlo!
Drugog:
Sve stranke I clanove koji NE postuju zakon Treba po istim postupku!
Trece:
Ako nemate sto korisno za ovu zemlju I njen gradjane napisati – makar CUTITE!

elektra
Gost
elektra

Bolje da ste se javiliu Crveni Krst , da pomažete, nego što mlatite praznu slamu.

Vojska je naša i treba da pomažu.

Sasa NK
Gost
Sasa NK

Za razliku od ove bolesti Vojska CG je nasa Vojska.

Bob Rock
Gost
Bob Rock

Sto se tice konstatacije o broju policajaca (najvise po glavi stanovnika u Evropi),zelim da kazem ekspertima iz GA, da to nije samo prosta matatika i statistika vec proizvod velikog broja faktora koji uticu na broj. Neka pogledaju koliko, od ukupnog broja, je granicnih policajaca i zasto, itd, itd… Nije profesionalno a ni moralno neargumentovanO govoriti noti takvoj prici davati prostor!

Haris
Gost
Haris

A ono je trebalo sačekati da svi pomremo aaaaaaaahahahahahaha ee blago vi u pamet, to je naša vojska Crne Gore ovo je njihova kuća, no vi smeta što nije okupatorska iz 1918. pa da im se obradujete.

Mila B
Gost
Mila B

E ovo su nase NVO. Napisi bilo kakvu glupost da bi dobili malo granta a to sto ce ta glupost unakaziti drzavu koga zabolje. Zastidje i od Raonica i od slicnih. Uzas

veso
Gost
veso

Vala sve znate.Usvaku ste corbu zaprska.

Mitar
Gost
Mitar

Je li moguce da ima ovako pametnih kroz ove NVO koji koriste muku da bi se rpavili pametni?! Bravo, bravo, otlrili ste Ameriku..ajmo aplauz

NE NO JES'
Gost
NE NO JES'

BEZ VOJSKE BI SE ULAZILO PO KARANTINIMA, JER, BOŽE MOJ, POZNAJEŠ DIREKTORA / DOMARA / SEKRETARA… “SAMO DA GA/JE VIDIM” “BRZO ĆU JA”. NAŠ NAROD PATI OD TOGA.

Gen. Dukljanin
Gost
Gen. Dukljanin

Sve je konkretizovano, kakav Ustavčić i zakončići, sve odluke donosi on.

Haris
Gost
Haris

Pa što ste ga izabrali, ne skida se sa rts pink kurir rt rtrs… ja vučić ja ovo ja ono ja pa ja aaaaaaaahahahahahaha krši zakone izvozi medicinsku opremu u šumsku a po srbiji mu svaki dan ljudi umiru.

elektra
Gost
elektra

Da nijesi pobrkao državu?

Send this to a friend