Ako ne bude preispitana metodologija izrade programa za društvenu grupu predmeta i ne budu kvalitetno analizirana reformska rješenja, šteta učinjena obrazovanju biće neprocjenjiva, ocijenjeno je na okruglom stolu o mjestu i ulozi nastave istorije u obrazovnom sistemu Crne Gore, održanom u Crnogorskoj akademiji nauka i umjetnosti.
Na okruglom stolu saopšteno je da je reformskim rješenjima od 2004. godine do danas broj časova istorije i geografije u osnovnim školama, ali i modularizovanim obrazovnim programima znatno smanjen što je, kako je istaknuto, otvorilo pitanje kakav će odnos prema prošlosti imati buduće generacije.
“Imaćemo predstavnike u komisiji čije se konstituisanje očekuje, a koja je zadužena da analizira reformska rješenja i položaj svih društvenih grupa predmeta, posebno istorije i geografije. Očekujemo da ćemo snagom argumenata dati valjane prijedloge koji će pomoći da se riješi pitanje mjesta opšteobrazovnih predmeta u novim rješenjima”, kazao je predsjednik Udruženja nastavnika društvene grupe predmeta Slobodan Savović.
On je podsjetio da je od 2004. do danas broj časova istorije i geografije u osnovnim školama smanjen za dva sedmično. Naglasio je da rješenje koje podrazumijeva da u šestom razredu nema geografije ne poznaje uporedna praksa, te napomenuo da je neprihvatljivo da se, uzimajući u obzir broj časova u osmom razredu, izučavaju svih šest kontinenata.
“Dodatan problem je što nemamo ni adekvatne udžbenike, u osmom koristimo staro izdanje za sedmi i stari udžbenik za osmi razred”, dodao je Savović.
Napominjući da se broj časova nastave geografije u kontinuitetu smanjuje, profesorica Filozofskog fakulteta Dragica Mijanović navodi da je najnovijim izmjenama programa u srednjim stručnim školama taj predmet potpuno marginalizovan, tako da u znatnom broju obrazovnih profila ima status izbornog predmeta.
“Nerealno je očekivati da svako razumije suštinu geografije, ali se očekuje da se, kada se donose važne odluke, prvo konsultuju stručnjaci te oblasti. Stoga geografsko obrazovanje mora imati zadovoljavajući status i biti cjelovito, bez obzira na stručni profil određenih škola”, navela je Mijanović i predstavila analizu koja svjedoči da je geografija u poređenju sa zemljama regiona u najmanjoj mjeri zastupljena u Crnoj Gori.
Profesorica Zvezdana Lakić je kazala da su reformom obavljenom od 2004. do 2010. godine istorija i geografija zadržale status obaveznih predmeta, uz prilično smanjenje sedmičnog broja časova, dok analiza planova na trećem nivou kvalifikacija pokazuje da na devet obrazovnih programa nije predviđeno proučavanje istorije i geografije.
“U narednom periodu predstoji reforma za 26 obrazovnih programa trećeg nivoa kvalifikacija i 29 obrazovnih programa četvrtog nivoa. Ukoliko se ne preispita metodologija izrade obrazovnih programa, šteta učinjena obrazovanju biće neprocjenjiva”, kazala je Lakić.
Istorija je puna laži učite vi rađe informacijsku tehnologiju, jedini je problem što nema ko da ih uči.
Nasa istorija pocinje maja 2006, kad je nastao dudukljistan.e viva
SVE STO JE BILO POUCNO ZA DJECU VI STE DAVNO IZBACILI IZ SVIH PREDMETA
Kome sada treba pare da date???
Reče ona psihološkinja da, istorija razvija inteligenciju, kritičko mišljenje, moral,… pa jasno je da to nijesu poželjne osobine!
Koga briga za obrazovanje, samo da se ima norma casova do penzije…
Opšte obrazovanje je odlika čovjeka,i po njemu vidite koliko je čovjek zaista obrazovan. To je krasilo stari sistem i zbog toga su naši ljudi i bili uspjršni u svijetu. Bez opšteg obrazovanja stvaramo jeftinu radnu snagu koja o sebi i svojoj državi ne zna ništa!!
stručno obrazovanje je karta za cijeli svijet…
Odlika oznacava karakteristiku,odnosno bitno svojstvo necega ili nekoga.Neznanje kao prstenje!!!!
Zar obrazovanost nije odlika? Oprošteno ti je!!
nikako manje istorije.. sto vise ali prave istorije.. jer jedino iz ciste i prave istorije mozemo u normalniju i cistiju buducnost!!
Istinu zboris! I ako cemo vec da ulazemo vrijeme u učenju istorije treba je uciti iz ugla svih učesnika iste, a ne samo jedne ili dvije strane
Ljudi, pa pobogu, istorija je jedan od najbitnijih predmeta po obrazovanje, pa sta god neko bio po struci, prosto je stvar opste kulture i obrazovanja poznavati pa makar osnovne stvari iz iste. Bio neko nuklearni fizicar, doktor medicine, sramno bi bilo da ne zna osnove iz istorije Grcke, Rima, Egipta itd. Ne stvarajte tabule rase!!!!!!!!!!!!!
Najbolje skrozmaci istoriju iz CG jer ako ostanu Njegos i kralj Nikola i knjaz Danilo i sveti Petar Cetinjski i Nemanjici i Balsici i svi likovi(tj bas svi i jesu) koji su isticali svoje srpstvo onda nam montenegrinstvo propade u duboku jamu. A jos ako maknemo vjekovnu borbu protiv turaka, sto nam onda ostade? Kako ostavit istoriju kad su nam… Više »
Svi su u raskoraku….Zavod za udzbenike stampa jednu knjigu a profesori po planu i programu traze drugu koja se ne stampa vec 2 godine. Onda nastavnik trazi da se nabavi i knjiga i radna sveska….kad je geografija u pitanju. Kakvo ce bit obrazovanje iz tih predmeta u veliko zavisi i od nastavnika…..tako da i na to treba obratit paznju, a… Više »
I ovo časova što imaju je previše. Najgori nastavnici su iz Istorije i Geografije, najloši učenici upisuju Istoriji i Geografiju, čas izuzecima, kad završe, uzdignu se i poslije maltretiraju džake. Raspitajte se malo, u Gimnaziji Stojan Cerović se iživljavaju, djeca uče dan i noć da bi dobili 3 iz tih predmeta, a ovamo imaju sve petice. Ocjena iz ovih predmeta… Više »
u pravu si
Bez znanja ova dva predmeta, onda bi coban cero ovce u Saharu da ih napase ili bi ti iso na ljetovanje dase suncas I kupas na sjeveru Norveske…. mozda o ucio da su nam Turci Austrougari i Njemci u ratovima bili prijatelji…
samo si zaboravio da to djeca sve uče u osnovnoj školi…pa treba opet i u srednjoj…treba ih raspametiti od istorije…
Po toj logici,u srednjoj ne treba da uče ni maternji,strani jezik itd,jer su to učili u osnovnoj školi!?
Ne može se zbog jednog rušiti cijeli sistem.
I onda sto su nam djeca ovakva
Istorija i geografija je uzas. Dajte djeci osnovne i provjerene podatke o Grckoj Rimu itd a usmjerite djecu na ono sto vole i za sta su nadarena da bi koliko toliko savladali ono sto im je zaista u zivotu potrebno. Kd se sjetim kakve smo mi sve gluposti morali ucit….
A za šta su to ova đeca nadarena? Vidimo vala i đecu i odrasle, ne zna se ko je gluplji. Najniži IQ u Evropi, bješe li ono? E, šverc droge iz Juže Amerike vam super ide, za to ste lideri.
Nijrsi ti neke škole završio,kad imaš ovakav komentar!
Šta će nama istorija, mi ne živimo od prošlosti, već od naše vlade!
Pa sve Vam govori čuvena latinska sentenca o bitnosti Istorije, a to je : ,,Historia magistra vitae est”, ako uopšte zante šta zo znači 🙂
Sve je ovo tačno. Obrazovanje nam konstantno opada. Modularizacija jd zadnji propali eksperiment u ton pravcu. Uvedena je,a od pocetka ne funkcionise!
ekipa iz masinske i dalje napada
Ekipa iz Mašinske govori istinu!
Vidi se po ucenicima koji upisuju masinsku…bolje da rade svoj posao nego sto pisu po novinama…veliki ekspert unisti kednu od najvecih skola u CG