Politika

Postojeći skupštinski saziv ima ustavno pravo da izabere novog premijera i novu Vladu

Vladimir Pavićević

Piše

Vladimir Pavićević, Društvo za istraživanje politike i političke teorije

U svijetlu krize Vlade i parlamentarne krize koju danas imamo u Crnoj Gori, u javnosti se kao zanimljiva i važna tema pojavilo pitanje da li u slučaju razrješenja predsjednika Vlade Zdravka Krivokapića i pada njegove Vlade postojeća skupštinska većina ili poslanici u postojećem skupštinskom sazivu mogu da izaberu novog premijera i novu Vladu ili bi u toj situaciji moralo da se ide na prijevremene izbore.

Jedan od najistaknutijih zagovornika ideje da postojeća skupštinska većina ne može izabrati novu Vladu ukoliko je na njenom čelu novi premijer je profesor Đorđije Blažić. Na osnovu analize Društva za istraživanje politike i političke teorije, ovim tekstom želimo da argumentujemo stav suprotan onome koji zagovara profesor Blažić – mi tvrdimo da nema ustavnih i drugih pravnih prepreka da ista skupštinska većina odnosno da poslanici postojećeg skupštinskog saziva smijene Krivokapića i njegovu Vladu i da izaberu novog premijera i novu Vladu Crne Gore u cjelini.

Prvo, osnovno je demokratsko pravilo u parlamentarnim demokratijama da skupštinska većina ima puni legitimitet da u istom skupštinskom sazivu mijenja i premijera i članove Vlade. Skupština je dakle politička institucija koja u sistemima poput ovog koji imamo u Crnoj Gori suvereno odlučuje o tome kada i koga treba mijenjati u Vladi Crne Gore, koja za svoj rad polaže račune upravo Skupštini. To znači da pad Vlade ne znači i raspuštanje Skupštine, već pad Vlade otvara priliku ili za izbor nove Vlade sa novim premijerom ili organizovanje prijevremenih izbora. O tome kojim će se putem ići dalje odlučuje upravo Skupština.

Drugo, u članu 95. crnogorskog Ustava piše da predsjednik Crne Gore predlaže mandatara nakon razgovora sa predstavnicima političkih partija iz Skupštine. Dakle, u Ustavu ne piše da predsjednik države to može da uradi samo jednom, neposredno nakon izbora i nikad više, već je norma opšta, važi za sve prilike u kojima većina u Skupštini Crne Gore ima potpis najmanje 41 poslanika za kandidata za mandatara. To znači da potpis minimalno 41 poslanika postojećeg skupštinskog saziva za predlog novog mandatara obavezuje predsjednika države da mandat za sastav nove Vlade povjeri toj ličnosti.

Treće, članom 84. Ustava Crne Gore propisano je da Skupštini mandat traje četiri godine dok mandat Vlade i premijera nije određen vremenski i zavisi od niza okolnosti. U istom članu precizno je navedeno da Skupštini mandat može da prestane i prije vremena na koje je izabrana raspuštanjem Skupštine ili skraćenjem njenog mandata. Nigdje, dakle, nije navedeno da Skupštini prestaje mandat padom Vlade ili razrješenjem predsjednika Vlade.

Četvrto, članom 105. crnogorskog Ustava predviđeno je da premijer i Vlada mogu podnijeti ostavku, ali to ne proizvodi nikakva ograničenja prava postojećeg skupštinskog saziva da bira novu Vladu i novog premijera.

Peto, po članu 110. Ustava Vladi može prestati mandat na neki od propisanih načina i do izbora nove Vlade stara obavlja svoju funkciju. Nigdje ne piše, jer to nije dio demokratskih pravila niti demokratske prakse, da nova Vlada može biti birana isključivo sa starim premijerom. Premijer je samo prvi član Vlade koji je predlaže i predstavlja. Ergo, u Ustavu ne postoji norma koja status premijera tretira onako kako to obrazlaže profesor Blažić, koji tvrdi da jedan izabrani premijer mora biti premijer četiri godine ili nema nove Vlade.

Šesto, član 103. Ustava u kojem piše da predsjednik Crne Gore predlaže mandatara u roku od 30 dana od dana konstituisanja Skupštine reguliše samo onu situaciju nakon konstituisanja novog saziva Skupštine i ništa drugo. Duh i sadržina Ustava je jasna – ovaj stav člana 103. odnosi se na period neposredno nakon održanih izbora i ne sprečava Predsjednika Crne Gore da u periodu od četiri godine za mandatara imenuje drugu osobu o kojoj saglasnost postiogne većina poslanika u Skupštini.

Sedmo, već postoji praksa razrješenja starih i izbora novih predsjednika Vlade Crne Gore u istom skupštinskom sazivu. Slučaj premijera Željka Šturanovića svjedoči da tada nije postojala ustavna prepreka da se izabere novi mandatar Milo Đukanović u istom sazivu Skupštine. Imamo, takođe, slučaj izbora Igora Lukšića za prvog čovjeka Vlade nakon ostavke nekadašnjeg premijera Đukanovića, ponovo u istom mandatu Skupštine. Ustavni sud nije reagovao ni u jednom od ova dva slučaja odlukom da je djelovanje u oba navedena slučaja bilo u suprotnosti sa Ustavom Crne Gore.

Osmo, prvi stav člana 92. Ustava Crne Gori kaže da se Skupština raspušta ako ne izabere Vladu u roku od 90 dana od dana kada je predsjednik Crne Gore prvi put predložio mandatara. Ova formulacija jasno pokazuje da predsjednik Crne Gore može više od jednog puta da predloži mandatara. Kada se tome dodaju Ustavom predviđeni načini za skraćenje mandata Skupštini ili za raspuštanje Skupštine, očigledno je da razrješenje predsjednika Vlade ili njegova ostavka ne znači obavezu raspisivanja prijevremenih izbora, već se u tom slučaju vraća mandat postojećem skupštinskom sazivu da pokuša da izabere novog premijera.

NAJNOVIJI NAJSTARIJI POPULARNI
Qyu
Gost
Qyu

Pa ako se moze smijeniti drugi ministar sto se ne bi mogao smijeniti i prve,sve ostalo je budalastina ili se nije mogao smjeniti ni Leposavic no ovo je Crna gora cudo nevidjeno gdje je jedna lopovsko mafijaska DPS vladala 30 godina i hoce da nastavi da vlada.

Tip Top
Gost
Tip Top

Śedi đesi ni za đesi nijesi zastiđe jedno !!!

Mtodor
Gost
Mtodor

Ne znam zasto i kako ali ovaj podsjeca i ,cini mi se, ide stazom koju mu je utabao Medojevic, ali to je ipak vec vidjeno

Građanin🇲🇪
Gost
Građanin🇲🇪

Što su se ovi ljudi ovako uzbudili?
Svi daju nekakve analize Ustava itd.a nikako ne pominju izbore, što je najpoštenija opcija prema nama građanima.
Što je muka od izbora? 🙂

Trece jutro
Gost
Trece jutro

Prijetelju znas li da si jedan od omiljenijih likova u cg. Pogotovo kad se udruzis sa rakovicem i pocnes da mases rukama ka neki dirigent. A onda zajedno unizavate crnu goru. Prepoznat si kao rodoljub

Seka
Gost
Seka

Ko si ti da tumacic nase ustavne norme? To nije u opisu posla tvoje centrale. Cao BIA.

Riki
Gost
Riki

Pa nek izabere ako smije…hahha izbrace se kad kazu ameri prika..isto kao sto su svaku dosad izabrali..a zna li se tebi dje si i sta si?u bg pricas ekavicu,odje si crnogorac..mislim..izjasni se poslanice republike srbije hahah

nijemojavlada
Gost
nijemojavlada

ma batali tu Leposavićevu školu, i to tvoje “društvo”….

Realist
Gost
Realist

Tako je Pavicevicu ! S tim da je Predsjednik drzave jednom dao mandat najjacoj koaliciji, sada je na redu da dâ mandat drugoj po snazi partiji,u ovom slucaju je to Dps.Nije normalno ni moralno da Predsjednik svakih pola godine daje mandat samo jednima.Na takvo omalovazavanje Djukanovic sigurno pristati nece.

Nepismeni
Gost
Nepismeni

Ima pravo a moželi a koga jedva su i ovoga našli

Milivoje
Gost
Milivoje

Napisao cojek

Gagi
Gost
Gagi

Odavno nam je poznata pamet Pavićevića koji je ni vino ni voda.

bonaca
Gost
bonaca

Necu zalaziti u to da li skupstinski saziv ima sva ta prava ,vece je pitanje hoce li mu se dozvoliti dakoristi ta prava? Najobicnije lutke,niko od njih ne vodi politiku.

Rodolfo Alboreto
Gost
Rodolfo Alboreto

Gospodine Pavicevicu,
Ajde polako tamo odakle si dosao pa kritikuj do mile volje nego tamo se ne bi ziv cuo a ovdje ti na zalost i daju malo prostora.
Snaci ce se oni i bez tebe.

Send this to a friend