Naučnici stvorili novu vrstu leda koja bi mogla postojati u svemiru

Ilustracija, Foto: EPA

Naučnici su uz pomoć uređaja koji se može opisati kao ogroman „šejker“ za koktele u sklopu istraživanja o ponašanju vode u ekstremnim uslovima stvorili novu vrstu ranije nepoznatog leda koji bi mogao postojati na ledenim satelitima u Sunčevom sistemu, javlja Reuters.

Istraživači su koristili proces takozvanog mljevenja s kuglama kako bi snažno prodrmali običan led koji su zajedno sa čeličnim loptama smjestili u rezervoar ohlađen na minus 200 stepeni. Rezultat tog procesa nazvali su „amorfni led srednje gustoće“ ili MDA, koji je izgledao kao bijeli prah.

Uobičajeni led je kristalne strukture, s dva molekula vode, dva atoma vodonika i jednim kiseonika poređanih prema pravilnom uzorku. Molekule vode amorfnog leda imaju neorganizovanu formu nalik onoj kakvu imaju tekućine.

Praktično sav led na Zemlji postoji u poznatom kristalnom obliku, no amorfni led je najčešći oblik vode u svemiru. Naučnici su dosad pronašli 20 različitih vrsta kristalnog leda i tri vrste amorfnog leda.

Za bolje razumijevanje vode

„Gotovo sav led u svemiru je amorfan i to u obliku zvanom amorfni led niske gustoće. On se stvara kada se voda kondenzuje na zrncima prašine u svemiru. Komete su takođe amorfni led. Tekućoj su vodi potrebni veoma posebni uslovi kakvi su na Zemlji“, rekao je Christopher Salzmann, profesor hemije na Univeristy College London i glavni autor istraživanja objavljenog u časopisu Science.

Istraživači pretpostavljaju da bi uslovi koje su stvorili u laboratoriji mogli postojati na ledenim mjesecima poput Jupiterovog satelita Europe ili Saturnovog satelita Enkelada.

Istraživanje bi moglo dovesti do boljeg razumijevanja vode, molekule ključne za život.

„Činjenica da ovaj novi oblik leda ima sličnu gustinu kao i tekuća voda je vjerojatno najvažniji aspekt ovog otkrića“, rekao je koautor studije Angelos Michaelides, takođe profesor hemije, ali na Univerzitetu Cambridge.

Salzmann je rekao da se postavlja pitanje je li MDA zapravo tekuća voda, samo na niskim temperaturama.

„MDA pruža priliku da možda napokon shvatimo tekuću vodu i njene mnoge anomalije“, dodao je Salzmann.