Pronađena galaksija bez tamne materije

Astronomi su pronašli daleku galaksiju u kojoj nema tamne materije, misterioznog i nevidljivog “kostura” univerzuma, za koji se smatra da čini oko 27 odsto svemira.

Tamna materija se tako naziva zato što se ne može vidjeti, a naučnici za njeno postojanje znaju na osnovu posmatranja njenog uticaja na kretanje nebeskih tijela koja mogu da vide, kao što su zvijezde.

Pretpostavlja se i trebalo bi da tamne materije ima svuda.

Međutim, astronom s univerziteta Jejl Piter van Dokum i njegove kolege su otkrile veliku i staru galaksiju s relativno malim brojem zvijezda koje se kreću bez vidljivog uticaja tamne materije, navodi se u studiji danas objavljenoj u časopisu Nejčer.

To otkriće ipak neće potresti temelje fizike, već će, kako kažu naučnici, nedostatak tamne materije pomoći dokazivanju njenog postojanja.

Astronom Stejsi Mekgo, koja nije bila dio istraživačkog tima, otkriće je nazvala “intrigantnim” i dodala da je riječ o “uvrnutoj galaksiji”.

Van Dokum proučava difuzne galaksije, prostorno ogromne, ali s malim brojem zvijezda. Zbog toga su napravili i svoj teleskop, “Dragonflaj”.

Pomoću “Dragonflaja” su pronašli galaksiju u sazvežđu Kit, veliku kao Mliječni put ali sa samo jedan odsto njegovih zvijezda. Mjerenjima brzine kretanja zvjezdanih jata došli su do zaključka da je to brzina koja se ostvaruje kada nema tamne materije. Takođe, mjerenjem ukupne mase galaksije zaključeno je da je u cjelini čine zvijezde.

Drugi naučnici, nezavisno od stava o samoj tamnoj materiji, ne dovode u pitanje kalkulacije ali navode da su rezultati zbunjujući.