Istorija, geografija i strani jezici neće biti ukinuti, poručio je generalni direktor Direktorata za opšte srednje, stručno i obrazovanje odraslih Veljko Tomić.
On je ocijenio da će u određenim obrazovnim programima društveni predmeti ostati kao obavezni, dok će u nekim programima biti prebačeni u grupu izbornih.
Tomić je u Jutarnjem programu RTCG pojasnio da su opšte-obrazovni predmeti u jednom nastavnom planu koncipirani za sve profile, te da imamo pet ključnih opšte-obrazovnih predmeta, kao što su maternji jezik, matermatika, strani jezik, informatika i fizičko vaspitanje.
“Ostali opšte-obrazovni predmeti, u zavisnosti od obrazovnih programa, da li je to kuvar, konobar, keramičar, zidar, se dijele, i dodaju u zavisnosti da li se taj obrazovnih program odnosi permanentno na prirodnu ili društvenu grupu predmeta”, rekao je Tomić.
Kazao je da tako stručne službe Zavoda za školstvo procjenjuju šta je važno za određeni obrazovni program.
“Da li je za jednog kuvara važnije da izučava, pored ovih pet predmeta, pojačano istoriju, hemiju, biologiju ili fiziku. Često se kaže da nam djeca iz stručnih škola izlaze, a da ne znaju sijalicu da zavrnu. Došlo je vrijeme da u srednjim stručnim školama akcenat stavimo na praktičnim znanjima i vještinama. To su potrebe tržišta i stalni prigovori poslodavaca da su iz škola izlazila djeca sa zavidnim nivoom teorije, ali ne i praktičnih znanja”, rekao je Tomić.
Napominje da u srednjim stručnim školama akcenat mora biti na stručnom obrazovanju.
“Uz sasvim dovoljan obim opšte-obrazovnih predmeta”, rekao je Tomić.
On navodi i da se sociologija, istorija, geografija, psihologija i filozofija, zavisno od obrazovnih programa, dodaju kao obavezan ili izborni predmet.
Predsjednik Sindikata prosvjete Zvonko Pavićević kazao je da su dva aspekta najavljenih reformi. Prvi se odnosi na strah da će kolege ostati bez norme časova, a drugi je društveni.
“Mi smatramo da ukidanjem društvene grupe predmeta naši mladi ljudi neće steći ono opšte obrazovanje. Slažem se da nam treba stručni kadar, ali ne na uštrb društvene grupe predmeta”, rekao je Pavićević.
Direktor Elektro-tehničke škole “Vaso Aligrudić” Veselin Pićurić kazao je da potrebno mijenjati koncept srednjeg stručnog obrazovanja.
“Neka zamjere svi, ali fokus mora biti naša mladost, koja mora da se uhvati u koštac i da rade posao za koji će dobiti novac, a to će dobiti ako znaju i ako imaju vještinu”, rekao je Pićurić.
On je istakao da u Americi postoji pet predmeta u srednjim stručnim školama, a u Evropi najviše osam.
“Ja sam zagovornik toga, neka se svi ljute na mene, neka me razapnu, ali ja tvrdim da moramo našoj djeci ponuditi budućnost, a to je da ih naučimo ono što će sjutra da rade. Poslodavci su dobili ulogu da oni kažu šta to treba naša djeca iz ETŠ da znaju nakon završene srednje škole”, pojasnio je on.
Treba naravno,to je vec neki drugi ugao…ne nego treba da nauci u zivotu samo da kuva a ovaj sto je preśednik zemlje da vlada…
I I svj.rat ce mu trebati za snicle
Realna je situacija da se pojedini zanati gase i nestaju..to nije dobro …ne mogu svi na fakultete…djecu treba rasteretiti a ne trpati im desetine nepotrebnih predmeta
Dio opstih obrazovnih predmeta mora se izucavati.Prednost su strucni predmeti,naravnoali nista bez opsteg obrazovanja ni za rad ni za zivot i ukupni prosperitet drustvene zajednice
Pa cijeli zivot da uce o I i II svjetskom ratu…od toga se ne zivi
Komentar u vezi izjave direktira ETS: poslodavci pojma nemaju sto treba da uce djeca u ETS !!!
Ne nego domacice treba da kroje obrazovnu politiku
Istorija je važan predmet, jer se na taj način čuva identitet i kultura svog naroda, širi se opšte obrazovanje o svijetu i civilizaciji. Sramota je podcjenjivati i kuvara i zidara i vodoinstalatera i bilo koga tako što će im se tvrditi da ne treba da uče istoriju. Neukima se najlakše manipuliše!
Džabe ti to njima govoriš.
Ja kao kuvar tvrdim da treba učiti istoriju. Treba zato što se sve udaramo u prsa sa nacionalnom kuhinjom i na dobar dio te kuhinje je uticala istorija . Ali mislim da je treba prilagoditi svakoj grani školovanja a ne učiti nepotrebne gluposti.
Mislim da je istorije dovoljno to sto se uci kroz osnovnu skolu…
A što ako je neki loš nastavnik i gotovo ništa ne nauči učenike?
Naucice dovoljno…
Moze ga zadesiti i u srednjoj…ne treba mu nista istorija za zivot..
Svugdje u svijetu profesionalni kuvar je na cijeni a kod nas je to svrstano kao posao domacice ,jer sve nase zene ,mame i bake znaju dobro kuvati, sta sad je bitan neki kuvar.
Takvo je razmisljanje kod nas i pogled na kuvarsku profesiju.
Uopste nije tacno…dobro kuvari imaju dobra zaposlenja i bolje plate nego bilo ko u CG….
Ne pamtim da su naše obrazovanje vodili eksperti koji o njemu ništa ne zanju kao što je slučaj sada. Tomić i Pićurić još nijesu ukapirali da se istorija ne uči da bi neko bio konobar ili električar, no se istorija uči da bi dijete postalo čovjek sa integritetom. Da bi dijete znalo da zavrne sijalicu, dragi Tomiću, u školi treba… Više »
Mora kuvar da zna istoriju ,cija je bakljava Vizantijsa(grcka) ,Turska, Albanska,Bosanska itd. Sarma ,zamotana u list vinove loze da li se to jelo 1200 godina postojanja Carske Vizantije ili su to donijeli Turci iz brda Srdnje Azije dje nema loze. Kiseli kupus je izum 18 vijeka kapetana Kuka koji je doplovio da Australije a kiseli kupus se jeoa zbog vitamina… Više »
Kuvaru treba istorija, geografija, kultura, hemija i fizika, umjetnost, strani jezici… zavisi da li ce se baviti molekularnom kuhinjom, tradicionalnom, internacionalnom… Da li uopste postoji kuvarska akademija? Da li imamo restorane sa Miselinovim zvjezdama? Mislite li da ovaj nivo obrazovanja kuvara moze da podigne nasu ponudu na svjetski nivo?
Sve škole treba rasteretiti nepotrebnih predmeta. Mislim da istoriju i geografiju treba svi da uče, ali sociologija, psihologija i filozofija nisu potrebni ni jednom jedinom stručnom programu. Međutim, Svi treba da imaju Građansko obrazovanje. Isto tako društvenim programima nisu potrebni fizika, hemija i biologija, ali može se uvesti jedan predmet za sve “Prirodne nauke”, a ko će da detaljno to… Više »
Nekad se smatralo za opstu kulturu da imaš osnovno znanje iz svih oblasti. Nemojte mi reći da bi voljeli da vam sjutra dijete bude odličan mehaničar koji ne zna osim toga ni đe je šupalj.. praksa se učila na praksi, konkretno za određenu oblast a u skoli teorija..
Imaju dosta iz opstih predmeta…nego lupetaju razne dezinformacije
Dakle, ti bi volio da tvoje dijete, ako se opredijeli za društvene nauke, ne treba da zna da je V=S/t ?
Ukidanje društvenih predmeta, poput filosofije, sociologije ili logike, koju više niko i ne pominje, kao i mnogih iz domena prirodnih nauka, zakida ljude za spoznaju osnovnih komponenti samosvjesti tj. razuma i koristi jedino neoliberalnom konceptu savremenog ropstva, gdje “obični ljudi” postaju “šarafi”, koji znaju da rade samo jednu stvar, a “elita” je ta koja silom finansijske moći “ima sva prava”… Više »